Jeanine Robles

Toen ik 18 was besloot ik basisschool docent te worden. vol enthousiasme begin ik met de PABO met het idee dat ik kinderen wil helpen bij hun ontwikkeling. Maar helaas na een aantal jaar studie en stages in het onderwijs begon ik mij af te vragen of ik kinderen onder de huidige omstandigheden van het onderwijs wel echt kon helpen? Ik zag dat veel kinderen moeite hadden met de lesstof. Hun zelfvertrouwen ging omlaag in plaats van omhoog en hoe ouder de leerling hoe meer weerstand ik zag om naar school te gaan. Dit is niet waarom ik docent wilde worden! Maar ik zag ook niet echt oplossingen in het onderwijs om dit te veranderen. Dus besloot ik na de PABO verder te studeren. Ik hoopte hiermee antwoorden te krijgen hoe ik het onderwijs kon verbeteren, zodat ik kinderen wel echt kon helpen. Maar helaas, zelfs na het behalen van mijn master onderwijs pedagogiek aan de vrije universiteit van Amsterdam ontbrak het mij aan bruikbare antwoorden. Na een paar jaar voor de klas te hebben gestaan ben ik maar in de horeca gaan werken. Ik gaf het op…totdat ik gevraagd werd om les te geven op een particuliere school waar ze de de ‘Studie Technologie’ van L. Ron Hubbard gebruikte. Ik wilde eigenlijk het onderwijs nier meer in, maar ik miste het contact met kinderen en wist diep in mijn hart dat het onderwijs uiteindelijk toch mijn roeping is. Ik heb toen de training ‘Basiscursus Studeren’ gedaan om deze methode te leren en dat heeft alles voor mij veranderd. Ik dacht dat leren iets heel ingewikkelds was en veel factoren afhankelijk is, maar wie had gedacht dat een paar simpele gegevens zo krachtig kunnen zijn! Na al die jaren studie had ik in één cursus van een aantal uur de belangrijkste antwoorden waar ik als docent opzoek naar was. eindelijk had ik het exacte gereedschap om kinderen te kunnen helpen met leren! Ik ben zo dankbaar dat dit op mijn pad is gekomen, het heeft mij als onderwijzeres echt gerehabiliteerd. Ik heb nu het volledige vertrouwen in mijzelf dat ik de bron van een leer moeilijkheden kan herkennen en kan oplossen. Met deze vaardigheden op zak heb ik het zelfvertrouwen van kinderen, hun school resultaten en hun plezier in leren zien groeien. Dat is waarom ik docent ben geworden en mijn succes als docent heb ik mede te danken aan dit stukje kennis.