Guido Kalmijn

Ik werk al 25 jaar met deze studiemethode. Persoonlijk stelt het me in staat om ieder onderwerp waar ik in geïnteresseerd ben, eigen te maken, tot een punt dat ik ervan overtuigd ben dat ik het daadwerkelijk begrijp. Eigenlijk gaat dat begrip verder dan alleen ‘begrijpen’; deze studiemethode stelt me in staat zaken die ik wil weten, ook echt te doorgronden. En dat brengt ieder onderwerp binnen handbereik. Het verlaagt de drempel naar welk onderwerp dan ook.
Ik was nooit een held in statistiek en beschikte op de universiteit nog niet over deze studiemethode. Maar met deze studiemethode kon ik zelfs mijn vader’s promotie-onderzoek op het gebied van statistiek grotendeels begrijpen.
Ik gebruik deze studiemethode ook om anderen in staat te stellen hun leermateriaal te begrijpen. Een van mijn eerste ervaringen was een 6VWO leerling die haar eerste tentamen economie had verknald. We hebben deze studiemethode op haar leerstof toegepast. Haar tweede tentamen was een voldoende, haar derde een 9. Ik had niet meer economie gestudeerd dan zij. De studiemethode stelde me in staat haar te helpen.
Als bijlesdocent heb ik veel goede resultaten kunnen boeken. Een veelzeggend voorbeeld was een leerling in groep 8 die eigenlijk in groep 6 al met rekenen het spoor bijster was. Door terug te sporen naar waar het nog goed ging en vanaf dat punt de draad weer op te pakken, konden we in ongeveer 10 uur bijles (en heel veel huiswerk) de achterstand inlopen.
Enerzijds was het pijnlijk om te zien hoe deze leerling zo achterop was geraakt. Anderzijds geeft het veel voldoening om iemand de juiste begeleiding te kunnen geven en hem weer in staat te stellen te leren.
Tien jaar individuele bijles geven heeft mij de overtuiging gegeven dat deze methode werkt en onveranderlijk resultaten kan opleveren. Ieder kind dat wil leren (maar misschien niet weet hoe), kan geholpen worden.