“Vroeger dacht ik dat goed kunnen leren een aangeboren vaardigheid was, die je nu eenmaal wel of niet had. Volkomen nieuw voor mij was dan ook de uitspraak van L. Ron Hubbard dat het verschil tussen goed of slecht kunnen leren alleen een kwestie is van zorgvuldigheid. Dit opent enorme perspectieven: letterlijk iedereen kan dus leren leren! Een heel nieuw gezichtspunt geweldig!”

“Bij deze wil ik u erop attent maken, dat er in Nederland een grote behoefte aan het boek “Leren hoe te Leren” van L.R. Hubbard is.

Zowel priv√© als in mijn werk (als arts van natuurgeneeskunde) is dit feit mij in de afgelopen tientallen jaren duidelijk geworden.”

“Het boek “Leren te leren” is een geweldig boek voor jong en oud. Ik heb het voor mijn kinderen gebruikt (en voor mijzelf om te zien waar iets nou precies aan lag), maar ook aan veel mensen laten zien die hier onbekend mee waren en iedere keer zag ik weer hoe simpel en duidelijk dat boekje is.”

“Ik heb jarenlang met deze methode gewerkt tot grote tevredenheid van directie en leerlingen,uitslagen van teksten lagen boven het gemiddelde, vrolijke leerlingen. ADHD en dyslectische leerlingen werden erdoor behandeld. Een fantastische methode!”

“Dit is echt een boek dat een grote hulp kan zijn voor school kinderen. Het leert je de werkelijke gegevens over hoe te studeren en de problemen die je kan tegen komen bij het studeren en hoe je die kunt oplossen.”

“Ik merk dat studenten die de gegevens uit dit boek toepassen, zelfstandiger werken en nu beter weten wat ze aan het leren zijn.”

“De workshop ‚ÄėJouw kind helpen met leren‚Äô heeft mij echt geholpen mijn zoon beter te kunnen helpen met zijn schoolwerk. Dat geeft mij zoveel rust als moeder! Want ik maakte mij er wel zorgen over en wist niet goed hoe ik het moest aanpakken. Door de kennis die ik heb opgedaan in de workshop merk ik dat ik echt de oorzaak kan vinden waarom hij vastloopt. Ik kan hem nu helpen dit gericht aan te pakken en merk direct verbetering op. Ook mijn zoon is bewuster geworden van de achterliggende redenen waarom hij vastloopt. Je bent toch een beter team als je samen weet waarop je moeten letten om het leren soepel te laten verlopen. Eerst deed ik maar wat, maar nu kan ik echt bijdragen in zijn leerproces. Dat voelt heel goed!”

“Dit boek is de handleiding om de barri√®res, die je bij het studeren kunt tegenkomen, te kunnen herkennen en vervolgens op te lossen. Er zijn duizenden studies te volgen, maar hoe je moet studeren en hoe je de bijbehorende problemen kunt oplossen heb ik en mijn beide kinderen in “Leren hoe te leren” gevonden. Als dit boekje toch iedere basisschool ingevoerd zou worden, zouden er ontzettend veel problemen, die puur door studiebarri√®res komen, kunnen worden onderschept en opgelost worden. En het mooiste van dit boekje is dat het ook zo logisch is!”

“Ik heb gemerkt dat het leren gigantisch beter gaat, wanneer kinderen (en volwassenen!) hebben geleerd hoe te leren. Dat is een manko op de meeste opleidingen en scholen die ik gezien heb en ik denk dat het een zeer goede eerste stap zou zijn voor iedereen wanneer dit boekje al heel vroeg in het leerprogramma van scholen zou worden opgenomen. Bij mijn eigen kinderen heb ik zeer veel vooruitgang gezien toen dit werd toegepast en ook bij mijn eigen lessen zie ik veel meer resultaat als ik deze bijzonder simpele technologie gebruik!”

“Vroeger dacht ik dat goed kunnen leren een aangeboren vaardigheid was, die je nu eenmaal wel of niet had. Volkomen nieuw voor mij was dan ook de uitspraak van L. Ron Hubbard dat het verschil tussen goed of slecht kunnen leren alleen een kwestie is van zorgvuldigheid. Dit opent enorme perspectieven: letterlijk iedereen kan dus leren leren! Een heel nieuw gezichtspunt geweldig!”

“Het boek “Leren hoe te leren” is een geweldig boek voor jong en oud. Ik heb het voor mijn kinderen gebruikt (en voor mijzelf om te zien waar iets nou precies aan lag), maar ook aan veel mensen laten zien die hier onbekend mee waren en iedere keer zag ik weer hoe simpel en duidelijk dat boekje is.”

“Het boekje “Leren hoe te leren”is een onmisbaar stuk gereedschap in de dagelijkse praktijk van het onderwijs. Middels de eenvoudige en van vele illustraties voorziene tekst, ziet de leerling al snel dat hij tijdens het leren met drie typen studiebarri√®res te maken kan krijgen die het leren bemoeilijken en dat elk ervan te herkennen. Is aan zijn eigen specifieke, vaak lichamelijke, verschijnselen. Als zodanig kan het kind ook zelf ontdekken met welke studiebarri√®re het zit en deze met of zonder hulp van de leerkracht verhelpen. De kennis in het boekje Leren hoe te leren is uniek en zou iedere leerkracht en leerling moeten kennen en toepassen!”

“Bij deze wil ik u erop attent maken, dat er in Nederland een grote behoefte aan het boek “Leren hoe te Leren” van L.R. Hubbard is.

Zowel priv√© als in mijn werk (als arts van natuurgeneeskunde) is dit feit mij in de afgelopen tientallen jaren duidelijk geworden.”

“Ik heb jarenlang met deze methode gewerkt tot grote tevredenheid van directie en leerlingen, uitslagen van teksten lagen boven het gemiddelde, vrolijke leerlingen. ADHD en dyslectische leerlingen werden erdoor behandeld. Een fantastische methode!”

“De Basis Studiemethode zoals op eenvoudige wijze uiteengezet in het boekje “Leren hoe te leren” zal absoluut een grote steun betekenen voor iedereen die onderwijs volgt of geeft. Toen ik met deze kennis in aanraking kwam, kon ik achteraf opeens allerlei (meestal) fysieke verschijnselen verklaren die ik zelf tijdens mijn eigen studies heb ervaren en ook later bij mijn leerlingen heb waargenomen. Nerveus gedrag, weg willen gaan, vervelend gedrag, hoofdpijn etc. etc…..allemaal symptomen van de drie studiebarri√®res die het leren bemoeilijken. Dit alles wordt in het boekje “Leren hoe te leren”helder en duidelijk uiteengezet en ge√Įllustreerd. Kinderen leren zelf de studiebarri√®re te herkennen waar ze tegen aan lopen en hoe ze er wat aan kunnen doen. Op zo’n manier blijft leren leuk. Lees het boekje en pas het toe!”

“Als docent heeft de studietechnologie mij enorm geholpen. Het heeft mij een hele andere kijk gegeven op de gedragingen van mijn leerlingen. Als je kinderen les geeft lijkt het soms dat ze niet ge√Įnteresseerd zijn, dat ze afgeleid zijn, dat ze geen zin hebben of dat ze niet geconcentreerd zijn. Bij een aantal leerlingen zie je zelfs faalangst ontwikkelen gedurende hun schoolloopbaan. AL dit soort observaties heb ik in een ander daglicht kunnen plaatsen, nadat ik begreep waar deze reacties vandaan kwamen. Door te weten wat er gebeurt wals de leerstof niet begrepen wordt, als het niveau te hoof is of als de leerstof voor de leerling te abstract is, kun je op de juiste manier handelen en de leerling helpen, de leerstof eigen te maken. Al 25 jaar werk ik met deze studiemethode en heb inmiddels enorm veel kinderen geholpen en heb hierdoor leerlingen zien veranderen van bijvoorbeeld de clown van de klas die er met de pet naar gooide, naar een hardwerkende leerling of van een onzekere leerling naar een leerling met een positief zelfbeeld die zelfverzekerd haar toetsen tegemoet ging. Persoonlijk was het voor mij ook makkelijk om te studeren, toen ik eenmaal begreep wat de valkuilen waren van studie.”

“Ik werk al 25 jaar met deze studiemethode. Persoonlijk stelt het me in staat om ieder onderwerp waar ik in ge√Įnteresseerd ben, eigen te maken, tot een punt dat ik ervan overtuigd ben dat ik het daadwerkelijk begrijp. Eigenlijk gaat dat begrip verder dan alleen ‘begrijpen’; deze studiemethode stelt me in staat zaken die ik wil weten, ook echt te doorgronden. En dat brengt ieder onderwerp binnen handbereik. Het verlaagt de drempel naar welk onderwerp dan ook.
Ik was nooit een held in statistiek en beschikte op de universiteit nog niet over deze studiemethode. Maar met deze studiemethode kon ik zelfs mijn vader’s promotie-onderzoek op het gebied van statistiek grotendeels begrijpen.
Ik gebruik deze studiemethode ook om anderen in staat te stellen hun leermateriaal te begrijpen. Een van mijn eerste ervaringen was een 6VWO leerling die haar eerste tentamen economie had verknald. We hebben deze studiemethode op haar leerstof toegepast. Haar tweede tentamen was een voldoende, haar derde een 9. Ik had niet meer economie gestudeerd dan zij. De studiemethode stelde me in staat haar te helpen.
Als bijlesdocent heb ik veel goede resultaten kunnen boeken. Een veelzeggend voorbeeld was een leerling in groep 8 die eigenlijk in groep 6 al met rekenen het spoor bijster was. Door terug te sporen naar waar het nog goed ging en vanaf dat punt de draad weer op te pakken, konden we in ongeveer 10 uur bijles (en heel veel huiswerk) de achterstand inlopen.
Enerzijds was het pijnlijk om te zien hoe deze leerling zo achterop was geraakt. Anderzijds geeft het veel voldoening om iemand de juiste begeleiding te kunnen geven en hem weer in staat te stellen te leren.
Tien jaar individuele bijles geven heeft mij de overtuiging gegeven dat deze methode werkt en onveranderlijk resultaten kan opleveren. Ieder kind dat wil leren (maar misschien niet weet hoe), kan geholpen worden.”

“Toen ik 18 was besloot ik basisschool docent te worden. vol enthousiasme begin ik met de PABO met het idee dat ik kinderen wil helpen bij hun ontwikkeling. Maar helaas na een aantal jaar studie en stages in het onderwijs begon ik mij af te vragen of ik kinderen onder de huidige omstandigheden van het onderwijs wel echt kon helpen? Ik zag dat veel kinderen moeite hadden met de lesstof. Hun zelfvertrouwen ging omlaag in plaats van omhoog en hoe ouder de leerling hoe meer weerstand ik zag om naar school te gaan. Dit is niet waarom ik docent wilde worden! Maar ik zag ook niet echt oplossingen in het onderwijs om dit te veranderen. Dus besloot ik na de PABO verder te studeren. Ik hoopte hiermee antwoorden te krijgen hoe ik het onderwijs kon verbeteren, zodat ik kinderen wel echt kon helpen. Maar helaas, zelfs na het behalen van mijn master onderwijs pedagogiek aan de vrije universiteit van Amsterdam ontbrak het mij aan bruikbare antwoorden. Na een paar jaar voor de klas te hebben gestaan ben ik maar in de horeca gaan werken. Ik gaf het op…totdat ik gevraagd werd om les te geven op een particuliere school waar ze de de ‘Studie Technologie’ van L. Ron Hubbard gebruikte. Ik wilde eigenlijk het onderwijs nier meer in, maar ik miste het contact met kinderen en wist diep in mijn hart dat het onderwijs uiteindelijk toch mijn roeping is. Ik heb toen de training ‘Basiscursus Studeren’ gedaan om deze methode te leren en dat heeft alles voor mij veranderd. Ik dacht dat leren iets heel ingewikkelds was en veel factoren afhankelijk is, maar wie had gedacht dat een paar simpele gegevens zo krachtig kunnen zijn! Na al die jaren studie had ik in √©√©n cursus van een aantal uur de belangrijkste antwoorden waar ik als docent opzoek naar was. eindelijk had ik het exacte gereedschap om kinderen te kunnen helpen met leren! Ik ben zo dankbaar dat dit op mijn pad is gekomen, het heeft mij als onderwijzeres echt gerehabiliteerd. Ik heb nu het volledige vertrouwen in mijzelf dat ik de bron van een leer moeilijkheden kan herkennen en kan oplossen. Met deze vaardigheden op zak heb ik het zelfvertrouwen van kinderen, hun school resultaten en hun plezier in leren zien groeien. Dat is waarom ik docent ben geworden en mijn succes als docent heb ik mede te danken aan dit stukje kennis.”